Saturday, July 24, 2010

Jalan-jalan Ke Bandung






Pada 14hb Jun lepas, saya sekeluarga bersama adik saya, Ariff Adhlan dan bibik (pengasuh) ke Indonesia. Sekadar jalan-jalan dan menikmati suasana di negara orang. tiba kat Jakarta sekitar pukul 3.00 ptg waktu Indonesia. First step sampai kat sana saya dan keluarga dah di pengaruhi perangai lucu sebab kekok menggunakan matawang beribu-ribu... rasa macam duit yang dibawa tak habis-habis.
Dari Jakarta, kami terus ke Bandung tanpa pusing-pusing di Jakarta dulu sebab Mikhail dah mula menangis sebab dia memang mudah letih kalau jalan jauh-jauh. Driver yang menjemput bernama Pak Odih. Sampai kat Bandung pukul 8.00 malaam. Pak Odih sangkakan kami akan kepenatan. Dia terkejut bila sampai kat hotel, suami saya terus beritahu nak keluar pusing-pusing pukul 9 malam. Malam tu just saya, suami dan Adam yang keluar. Yang lain tinggal kat hotel. Tidur. First place kitorang pergi KFC. Saja nak try. MASIN BANGET!!! Heran betul saya! Memang selera orang sini agaknya. Setengah ketul ayam goreng pun tak habis. Saus Sambal (Sos cili) pun masin... Puas saya cari air mineral tapi tak jumpa... last-last ternampak kat satu Mart... rupanya diorang panggil Aqua.. patotla..
2nd Day.. bibik saya nak jumpa dengan suaami dan anak-anaknya. Mulanya kitorang ingat nak ke kampungnya tapi Pak Odih nasihatkan jangan.. saya tak tahu kenapa... rupanya orang sebelah sana tak segan minta duit kalau tahu tetamu dari Malaysia.. kalau ke kampungnya alamatnya habislah semua duit yang dibawa.. Malah bila suaminya datang bersama bapa saudaranya pun ke hotel, bapa saudaranya pun minta duit dari saya... untuk belanja katanya...
kami ke Tangkuban Parahu.. salah satu gunung berapi yang masih aktif disana. Disebabkan niat saya bukan untuk 'shopping' dan saya memang bukan jenis kaki shopping jadi saya ambil peluang ini menghabiskan masa dengan menuruni cerun gunung berapi itu hingga kedalam kawah gunung berapi... perjalananan naik dan turun memang meletihkan... sepanjang 8 kilometer tapi pengalamannya memang tak dapat dilupakan. Saya siap diurut dengan lahar gunung (boleh tahan panasnya) walaupun berhabisan ratusan ribu rupiah disitu (guide saja Rp200 ribu sejam).
Balik dari Tangkuban Parahu, Pak Odih tanya samada nak ke shopping mall tapi kitorang taknak. Dia naik hairan sebab dia cakap biasanya orang Malaysia nak shopping sampai berjam-jam. So kitorang singgah kat satu tempat jual jeans. Tak sampai 30 minit kitorang dah siap beli dua helai jeans. Tu jer...
3rd day.. Saya dan family tak tahu nak kemana... so biar la Pak Odih bawa kemana pun... tapi malamnya memang best... makan kat Kampung Daun. Dia kata restoran tu paling mahal kat Bandung tapi takde la mahal sangat pun..... tapi kalau compare semua restoran (yang dia bawa memang semua restoran besar) memang yang ini paling mahal.. tapi sayang, masa g kampung Daun.. satu kamera pun tak bawa...
4th day.. Ala.. cepatnya masa berlalu.. dah nak balik.... takpelah.. next year ingat nak g Australia tapi perasaan nak ke Indonesia sekali lagi... tunggu lah....

No comments:

Post a Comment